Niniejsza książka prezentuje syntezę wyników badań zrealizowanych w ramach
projektu badawczego "Najlepsze praktyki biznesowe" w okresie styczeń 2007 -
czerwiec 2008 roku, przez zespół badawczy Katedry Logistyki i jest poświęcona
najlepszym praktykom w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Sfera ta ma ogromny wpływ na
kształtowanie pozycji konkurencyjnej współczesnych firm i wielu liderów biznesu uważa
ją za kluczową z punktu widzenia budowania przewagi konkurencyjnej.
Mimo, iż książka ta to względnie zamknięta całość, jednocześnie jednak w-zamyśle
autorów jest ona pozycją mającą stanowić uzupełnienie, rozszerzenie i
uaktualnienie wiedzy zawartej w stosunkowo już licznych pozycjach polskiej literatury
przedmiotu z zakresu logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Może ona być
wykorzystywana jako pozycja pomocnicza przy nauczaniu takich przedmiotów, jak np.
logistyka, zarządzanie logistyczne, logistyka międzynarodowa czy zarządzanie
łańcuchem dostaw. Autorzy wyrażają przy tym przekonanie, iż pozycja ta okaże się
wielce przydatną dla polskich menedżerów logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw w
ich biznesowych zmaganiach na coraz bardziej globalizującym się rynku.
Spis treści:
Przedmowa
CZĘŚĆ I
Zrozumieć istotę i fenomen najlepszych praktyk w zarządzaniu
łańcuchem dostaw
Rozdział I. Krzysztof Rutkowski
Najlepsze praktyki w biznesie - między młotem wymagań ekonomicznych
a kowadłem społecznej odpowiedzialności biznesu
1. Istota fenomenu najlepszych praktyk w biznesie
2. Najlepsze praktyki w biznesie w świetle projektu badawczego Kolegium
Nauk o Przedsiębiorstwie
3. Interesariusze i ich wpływ na percepcję najlepszych praktyk
4. Społeczna odpowiedzialność biznesu a najlepsze praktyki
5. Najlepsze praktyki w świetle teorii zrównoważonego rozwoju
i koncepcji Triple Bottom Line
6. Najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw w świetle
wybranych badań o zasięgu międzynarodowym
6.1. Prologis
6.2. MIT 2020 Council
6.3. AMR
6.4. Projekt BestLog
7. Najlepsze praktyki - Święty Graal współczesnego biznesu?
Rozdział III Barbara Ocicka
Charakterystyka najlepszych praktyk w logistyce i zarządzaniu
łańcuchem dostaw - wnioski z kwerendy źródeł
1. Wprowadzenie
2. Próba definicji terminu "najlepsza praktyka"
3. Kryteria oceny najlepszych praktyk
3.1. Kryteria biznesowe
3.2. Kryteria pozabiznesowe
3.3. Kryteria oceny NP przez interesariuszy
4. Interdyscyplinarność najlepszych praktyk w biznesie
5. Bariery w identyfikacji i wdrażaniu najlepszych praktyk
6. Mierzalność i ewaluacja najlepszych praktyk
7. Znaczenie benchmarkingu
8. Transfer najlepszych praktyk
9. Studia przypadków ilustrujące najlepsze praktyki
10. Wnioski końcowe
CZEŚĆ II
Najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw w Polsce - studia
przypadków
Rozdział III - Barbara Ocicka
Wykorzystanie energii geotermalnej do ogrzewania obiektu składowego
Studium przypadku Centrum Dystrybucji IKEA w Jarostach
1. Charakterystyka przedsiębiorstwa i sektora meblarskiego
1.1. Historia firmy
1.2. Ekspansja rynkowa
1.3. Strategia biznesowa IKEA
1.4. Analiza strategiczna
1.5. Polski sektor meblarski
1.6. Działalność IKEA w Polsce
2. Zarządzanie łańcuchem dostaw
2.1. Koncepcja sieci dostaw
2.2. Zaopatrzenie
2.3. Transport
2.4. Dystrybucja
3. Prezentacja Najlepszej Praktyki
3.1. Informacje ogólne
3.2. Magazyn wysokiego składowania
3.3. Przyjmowanie dostaw
3.4. Organizacja dostaw do sklepów
3.5. Strategia zrównoważonego rozwoju w Centrum Dystrybucji
IKEA Jarosty
3.6. Funkcjonalność urządzeń
3.7. Analiza pracy systemu grzewczego
3.8. Efekty implementacji najlepszej praktyki
3.9. Możliwość transferu
3.10. Doskonalenie praktyki biznesowej
4. Podsumowanie
Rozdział IV - Katarzyna Gapska
Wpływ zastosowania nowej technologii w produkcji soków na zwiększenie
efektywności procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. Przypadek
najlepszej praktyki Grupy Maspex Wadowice
1. Ogólne informacje o przedsiębiorstwie oraz sektorze soków i napojów
1.1. Grupa Maspex Wadowice - rozwój oraz struktura organizacyjna
1.2. Charakterystyka produktów Grupy Maspex Wadowice
w sektorze soków, nektarów i napojów
1.3. Analiza sektora soków, nektarów i napojów - uczestnicy, struktura
oraz czynniki konkurencji
1.4. Pozycja konkurencyjna Grupy Maspex Wadowice
2. Koncepcja łańcucha dostaw
2.1. Zarządzanie zakupami w Maspex Wadowice
2.2. Produkcja oraz logistyka dystrybucji w Grupie Maspex Wadowice
3. Prezentacja Najlepszej Praktyki - Technologia Top Aseptic
3.1. Przyczyny zainteresowania nową techniką produkcji soków
3.2. Charakterystyka Najlepszej Praktyki oraz proces implementacji
4. Efekty implementacji Najlepszej Praktyki według przyjętych kryteriów
4.1. Kryteria biznesowe - koszty oraz efektywność procesów
4.2. Kryteria pozabiznesowe - zarządzanie zasobami ludzkimi, ekologia
oraz Innowacyjność
5. Ocena możliwości transferu wdrożonego rozwiązania
6. Możliwość ciągłego doskonalenia Najlepszej Praktyki
7. Podsumowanie
Rozdział V - Rafał Tarasewicz
Wdrożenie Flow Logistics - rekonfiguracja oraz doskonalenie
systemu zarządzania siecią transportową. Studium przypadku
DB Schenker w Polsce
1. Ogólne informacje o przedsiębiorstwie
1.1. DB Schenker na świecie
1.2. DB Schenker w Polsce
1.3. Pozycja konkurencyjna
1.4. Oferowane produkty/usługi
1.5. Wartości
2. Potencjał organizacji
2.1. Jakość i procesy
2.2. Dbałość o klienta
2.3. Dbałość o pracowników
3. Prezentacja Najlepszej Praktyki - Flow Logistics
3.1. Charakterystyka Najlepszej Praktyki
3.2. Proces implementacji
3.3. Zintegrowana sieć połączeń krajowych
4. Efekty implementacji Najlepszej Praktyki według przyjętych kryteriów
4.1. Kryteria biznesowe - rozwój oraz efektywność procesów
4.2. Kryteria pozabiznesowe - ekologia, odpowiedzialność społeczna
5. Ocena możliwości transferu wdrożonego rozwiązania
6. Możliwość ciągłego doskonalenia Najlepszej Praktyki
7. Podsumowanie
Rozdział VI - Anna Markiewicz
Zastosowanie koncepcji Six Sigma w zarządzaniu przepływami materiałowymi. Studium
przypadku GE Power Controls
1. Ogólne informacje o firmie
1.1. GE Power Controls
1.2. Analiza otoczenia konkurencyjnego
2. Koncepcja łańcucha dostaw przedsiębiorstwa
2.1. Transport
2.2. Zapasy i składy
2.3. Cykl zamawiania
2.4. Cykl realizowania zamówień
2.5. Pomiar poziomu obsługi klienta
3. Prezentacja Najlepszej Praktyki Biznesowej
3.1. Zdefiniowanie Najlepszej Praktyki
3.2. Ogólna charakterystyka rozwiązania wdrożonego jako
Najlepsza Praktyka
3.3. Uwarunkowania procesu wdrożenia Najlepszej Praktyki Biznesowej
181 stron, B5, oprawa twarda