www.ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 38.50 36,58   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FINANSE PUBLICZNE W ŚWIETLE KONSTYTUCJI RP ORAZ ORZECZNICTWA TRYBUNAŁU


KOSIKOWSKI C.

wydawnictwo: WYDAWNICTWO SEJMOWE , rok wydania 2004, wydanie I

cena netto: 38.50 Twoja cena  36,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka omawia tytułowe zagadnienie na szerokim tle, uwzględnianiąc m.in. przepisy o finansach publicznych w konstytucjach innych państw, zwłaszcza państw członkowskich Unii Europejskiej, i komentując analogiczne przepisy zawarte w konstytucji polskiej.

Autor zwraca również uwagę na praktykę parlamentarną i orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.


Spis treści:

WSTĘP

I. Geneza i ewolucja oraz zakres i znaczenie regulowania finansów publicznych w konstytucjach
1. Geneza i ewolucja zjawiska na przykładzie historii najstarszych konstytucji na świecie i w Polsce
2. Zakres regulacji finansów publicznych w konstytucjach współczesnych państw o różnych ustrojach politycznych
3. Znaczenie prawne regulacji finansów publicznych w konstytucji
4. Harmonizacja finansów publicznych w prawie Unii Europejskiej
5. Ogólna charakterystyka ujęcia finansów publicznych w Konstytucji RP z 1997 r.

II. Budżet państwa w Konstytucji RP
1. Pojęcie budżetu państwa oraz katalog jego zasad jako przedmiot regulacji konstytucyjnej oraz w ustawach zwykłych
2. Podział kompetencji budżetowych na tle ustrojowej zasady podziału władz
3. Tworzenie projektu ustawy budżetowej (opracowywanie i zawartość)
4. Udział Rady Ministrów w tworzeniu ustawy budżetowej oraz w jej zmianie Uchwalanie projektu ustawy budżetowej przez Radę Ministrów i znaczenie prawne tej czynności
Wyłączność Rady Ministrów w przedstawianiu Sejmowi projektu ustawy budżetowej
Dylematy związane z możliwością zgłaszania autopoprawek do projektu ustawy budżetowej oraz nadania mu trybu pilnego
Wyłączność Rady Ministrów w przedstawianiu Sejmowi projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej
5. Procedura sejmowa związana z uchwalaniem ustawy budżetowej oraz jej zmiany w ciągu roku budżetowego
Obowiązywanie zasady dyskontynuacji wobec projektu ustawy budżetowej
Nakaz uchwalenia projektu ustawy budżetowej
Terminy zakończenia prac sejmowych nad projektem ustawy budżetowej
Tryb postępowania sejmowego z projektem ustawy budżetowej Tryb postępowania sejmowego z projektem ustawy o zmianie ustawy budżetowej
6. Ustawa budżetowa i jej odmienności oraz charakter prawny
Akty normatywne określające wymogi dotyczące ustawy budżetów Zasada jedności formalnej budżetu a treść ustawy budżetowej Problem tzw. obiadowania ustawy budżetowej Elastyczność i dyrektywność budżetu a charakter prawny ustawy budżetowej
Odmienności ustawy budżetowej wynikające z procedury jej tworzenia. wykonywania i kontroli
7. Zgodność ustawy budżetowej z konstytucyjnymi zasadami budżetowymi Powszechność budżetu i dopuszczalności pozabudżetowej gospodarki finansowej a zakres ustawy budżetowej
Szczegółowość (klasyfikacja) budżetu oraz jego przejrzystość i jawność materialna a struktura ustawy budżetowej i jej czytelność Roczność budżetu i czas wejścia w życie oraz obowiązywanie ustawy budżetowej
Równowaga budżetowa oraz deficyt budżetowy i dług publiczny oraz jego rozwiązanie w ustawie budżetowej oraz w ustawie o prowizorium budżetowym i w ustawie o zmianie ustawy budżetowej
8. Instytucja prowizorium budżetowego oraz problemy prawne z nią związane
9. Poprawki Senatu do ustawy budżetowej, ustawy o prowizorium budżetowym i ustawy o zmianie ustawy budżetowej oraz postępowanie z poprawkami Senatu w Sejmie
10. Reakcje Prezydenta RP na ustawę budżetową (ustawę o prowizorium budżetowym i ustawę o zmianie ustawy budżetowej) oraz na jej brak w konstytucyjnym terminie
11. Badanie konstytucyjności ustawy budżetowej (ustawy o prowizorium budżetowym i ustawy o zmianie ustawy budżetowej) przez Trybunał Konstytucyjny
12. Kontrola i ocena wykonania ustawy budżetowej oraz jej skutki prawne Organizacja kontroli budżetowej
Sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania ustawy budżetowej Analiza Najwyższej Izby Kontroli z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej
Rozpatrzenie sprawozdania Rady Ministrów z wykonania ustawy budżetowej oraz analizy Najwyższej Izby Kontroli
Odpowiedzialność za wykonanie ustawy budżetowej. Absolutorium dla Rady Ministrów
13. Konkluzje

III. Skarb Państwa w Konstytucji RP
1. Pojęcie Skarbu Państwa i jego normatywne regulacje
2. Organizacja Skarbu Państwa
3. Majątek Skarbu Państwa (ewidencjonowanie, zarządzanie, ochrona)
4. Funkcje gospodarcze i finansowe Skarbu Państwa
5. Konkluzje

IV. Podatki i ciężary publiczne w Konstytucji RP
1. Regulacje podatkowe w konstytucjach
2. Zasady podatkowe w konstytucji
3. Władztwo daninowe państwa oraz konstytucyjne wymogi dotyczące zasad tworzenia prawa podatkowego
4. Badanie konstytucyjności przepisów prawa podatkowego
5. Konkluzje

V. Dochody jednostek samorządu terytorialnego w Konstytucji RP
1. Dochody jako element samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego
2. Rodzaje i źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego
3. Ustalanie wysokości podatków i opłat lokalnych
4. Konkluzje

VI. Ustrój pieniężny państwa oraz Narodowy Bank Polski w Konstytucji RP
1. Regulacje ustroju pieniężnego i systemu bankowego w konstytucjach
2. NBP jako centralny bank państwa
3. Organy NBP oraz ich relacje z organami państwowymi
4. Polityka pieniężna centralnego banku państwa
5. Problem charakteru prawnego aktów normatywnych wydawanych przez organy NBP
6. Konkluzje

Podsumowanie
Bibliografia


286 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025