Inspiracje z rozwiązań światowych oraz rekomendacje dla Polski
Przedmiotem analizy jest problem tzw. upadłości konsumenckiej. Problem ten jest
pokazany na przykładzie wybranych rozwiqzań krajów członkowskich - zagadnienie to nie
jest wprawdzie na razie przedmiotem regulacji europejskiej, wszelako istnieje ścisły
zwiqzek między tendencjq regulacji kredytu konsumenckiego oraz ewentu-alnq potrzebq
regulacji upadłości konsumenckiej. Autor rozważa koncepcję działalności „na
przedpolu" upadłości (odpowiedzialne udzielanie kredytu).
W regulacji upadłości konsumenckiej Autor proponuje model dwuetapowy (faza pozasqdowa
i sqdowa) - najpierw próba sanacji i układu z wierzycielami, upadłość dotyczy
przypadków nadmiernego i beznadziejnego zadłużenia pasywnego, tj. niezawinionego przez
solidnego konsumenta, który dzięki temu uzyskuje przywilej restytucji statusu obywatela,
pracownika i podatnika i nie musi korzystać z opieki socjalnej. Nie oznacza to
„powszechnej amnestii" dla dłużników, w tym nieuczciwych, ze szkodą dla
wszystkich, w tym uczciwych konsumentów.
Na świecie poszukuje się nowych systemów upadłości konsumenckiej, w których
instytucja uwolnienia od reszty długu nie rodziłaby hazardu moralnego i byłaby
najbardziej efektywna społecznie. Ogranicza się również dostęp do przywileju
upadłości. Chodzi o to, aby uwolnienie od reszty długu działało także prewencyjnie -
także wobec innych konsumentów. Kluczowym problemem jest bowiem zapobieganie upadłości
- popadaniu w pułapkę zadłużenia.
Celów socjalnych nie powinno się przypisywać prawu bankowemu, lecz raczej
poszukiwać rozwiqzań w innych sferach prawa i polityki społecznej, zdrowotnej,
edukacyjnej, itp. Nadmierne skrzywienie relacji umownych na rzecz jednej strony!
(konsumenta) może wywoływać zjawisko hazardu moralnego, postaw roszczeniowych, braku
odpowiedzialności, a w pewnym sensie - ubezwłasnowolnienia konsumenta! Tym samym
nadmierny paternalizm obraca sie przeciwko interesom konsumenta.
Spis treści
Wprowadzenie - kluczowe wyzwania dla sektora usług consumer finance w Polsce
Rozdział l Upadłość konsumenta oraz przedsiębiorcy - analogie i różnice
.
Rozdzia 2 Upadłość konsumencka - doświadczenia europejskie i światowe
2.1. Uwagi ogólne
2.2. USA .
2.3. Kraje Europy kontynentalnej
2.3.1. Uwagi ogólne. .
2.3.2.Francja
2.3.2.1. Uwagi ogólne
2.3.2.2. Kierunki rozwojowe .
2.3.3. Niemcy
2.3.3.1. Uwagi ogólne
2.3.2.2. Kierunki rozwojowe .
2.3.3. Inne kraje (wybrane przykłady)
Rozdział 3 Upadłość konsumencka - tendencje rozwojowe
Rozdział 4 Projektowanie ustaw o upadłości konsumenckiej w Polsce.
4. l. Uwagi ogólne (celowość odrębnej regulacji).
4.2. Projekt poselski
4.3. Pozostałe projekty (podobieństwa i różnice).
Rozdział 5 Dylematy regulacji (pierwsze przybliżenie).
Rozdział 6 Rekomendacje (drugie przybliżenie)
6.1. Uwaga ogólna
6.2. Uzasadnienie projektu ustawy. .
6.3. Założenia do projektu ustawy
ANEKS I Finansowa umiejętność konsumenta (kilka uwag na tle projektu ECRI)
ANEKS II
Ocena akutków regulacji (na tle inicjatywy European Network for Better Regulation).
85 stron, miekka oprawa
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.