Publikacja stanowi pierwszą na rynku pozycję, która w sposób
kompeksowy prezentuje niezwykle aktualną problematykę obowiązków informacyjnych
nakładanych na banki w zakresie świadczenia usług bankowych.
Zagadnienie to plasuje się w obszarze szeroko rozumianej ochrony konsumenta na
rynku usług finansowych. Zapewnienie konsumentom prawdziwej, rzetelnej i wyczerpującej
informacji nie tylko na etapie zawierania umów, ale i w fazie poprzedzającej ich
zawarcie oraz na etapie ich wykonywania jest wyrazem kształtowanego przez ustawodawstwo
unijne modelu ochrony konsumenta rozsądnego.
Na tle ogólnej problematyki dotyczącej świadczenia usług bankowych, ich specyfiki oraz
zagrożeń dla konsumentów, zaprezentowane będą kolejno: publicznoprawny obowiązek
informacyjny banku jako instytucji zaufania publicznego, obowiązki informacyjne wskazane
w ustawie - Prawo bankowe w zakresie umów kredytu i rachunku bankowego, obowiązki
informacyjne wynikające z ustaw konsumenckich tworzących tzw. prawo umów konsumenckich,
tj. ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów (w zakresie umów zawieranych poza
lokalem przedsiebiorstwa i na odległość), ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o
elektronicznych instrumentach płatniczych.
Książka prezentuje również skutki prawne nieprzestrzegania obowiązków
informacyjnych wskazanych w powyższych ustawach, a także przewidzianych m.in. w ustawie
o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz
ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Stan prawny na 1.07.2009 r.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 11
Uwagi wstępne
str. 15
Część pierwsza
Obowiązki informacyjne banków w prawie umów konsumenckich
str. 19
1. Pojęcie i specyfika usług bankowych a idea ochrony konsumenta przez
informację
str. 19
1.1. Pojęcie usług bankowych i bankowego obrotu konsumenckiego (bankowych umów
konsumenckich)
str. 19
1.2. Idea ochrony konsumenta przez informację
str. 21
1.3. Swoboda umów w kształtowaniu treści umów bankowych
str. 30
1.3.1. Wzorce umowne a obowiązki informacyjne banku
str. 30
1.3.2. Obowiązki informacyjne a swoboda umów w bankowych umowach konsumenckich
str. 35
1.4. Samoregulacja w sektorze bankowym a sytuacja klienta (konsumenta) usług bankowych
str. 38
2. Obowiązki informacyjne banków wobec klientów wynikające z ustawy Prawo
bankowe
str. 39
2.1. Publicznoprawny obowiązek informacyjny banku jako instytucji zaufania publicznego
str. 39
2.2. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt bankowy
str. 41
2.3. Obowiązki informacyjne w zakresie umowy rachunku bankowego
str. 44
3. Obowiązki informacyjne wynikające z ustaw konsumenckich
str. 46
3.1. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt konsumencki
str. 46
3.1.1. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt konsumencki w ustawie o kredycie
konsumenckim
str. 46
3.1.2. Obowiązki informacyjne w nowej dyrektywie o kredycie konsumenckim
str. 59
3.2. Obowiązki informacyjne w zakresie umów zawieranych poza lokalem banku w ustawie o
ochronie niektórych praw konsumentów
str. 64
3.3. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o świadczenie usług finansowych na
odległość w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów
str. 68
3.4. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o elektroniczny instrument płatniczy w
ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych
str. 70
3.4.1. Pojęcie i rodzaje umów o elektroniczny instrument płatniczy
str. 70
3.4.2. Obowiązki informacyjne uregulowane w ustawie o elektronicznych instrumentach
płatniczych w zakresie umów o elektroniczny instrument płatniczy
str. 73
3.4.3. Obowiązki informacyjne w odniesieniu do usług płatniczych w dyrektywie
2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 listopada 2007 r. w sprawie usług
płatniczych w ramach rynku wewnętrznego
str. 81
Część druga
Skutki naruszania obowiązków informacyjnych
str. 88
Uwagi ogólne
str. 88
1. Ochrona publicznoprawna z tytułu naruszenia obowiązków informacyjnych
str. 89
1.1. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy
konsumentów
str. 89
1.1.1. Definicja praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
str. 89
1.1.2. Naruszenie obowiązków udzielania konsumentom kredytobiorcom rzetelnej, prawdziwej
i pełnej informacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów
str. 92
1.1.3. Sankcje administracyjnoprawne z tytułu stosowania praktyk naruszających zbiorowe
interesy konsumentów
str. 93
1.2. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako nieuczciwa praktyka rynkowa
str. 94
1.2.1. Ogólne założenia ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
str. 94
1.2.2. Pojęcie nieuczciwej praktyki rynkowej
str. 96
1.2.3. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako nieuczciwa praktyka rynkowa stosowana
przez banki
str. 104
1.2.4. Ochrona publicznoprawna z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych
str. 106
1.3. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako wykroczenie przeciwko prawom konsumenta
str. 106
1.3.1. Wykroczenia przeciwko prawom konsumenta
str. 106
1.3.2. Sankcje karne za stosowanie wykroczeń
str. 109
1.4. Naruszenie obowiązków informacyjnych a zadania Komisji Nadzoru Finansowego
str. 111
1.4.1. Zadania Komisji Nadzoru Finansowego w ramach zintegrowanego nadzoru nad rynkiem
finansowym
str. 111
1.4.2. Uprawnienia Przewodniczącego KNF
str. 113
1.4.3. Działania KNF na rzecz prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego w zakresie
ochrony konsumenta usług bankowych
str. 114
2. Ochrona cywilnoprawna konsumenta z tytułu naruszenia obowiązków
informacyjnych
str. 117
2.1. Sankcje cywilnoprawne z tytułu naruszania obowiązków informacyjnych z kodeksu
cywilnego
str. 117
2.2. Sankcje cywilnoprawne z tytułu naruszania obowiązków informacyjnych i stosowania
nieuczciwych praktyk rynkowych
str. 120
2.3. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych przewidziane w ustawach
konsumenckich
str. 121
2.3.1. Sankcja kredytu darmowego w ustawie o kredycie konsumenckim
str. 121
2.3.2. Wydłużenie terminu odstąpienia od umowy konsumenckiej
str. 122
Podsumowanie
str. 127
Wykaz aktów prawnych
str. 131
Literatura
str. 133
Wybrane orzecznictwo, dokumenty
str. 141
Inne materiały
str. 143
144 strony, A5, oprawa miękka