Wybrane przez Autorów teksty i mowy łączy mniej lub bardziej ukryty motyw
wolności.Lista teksów przedstawiona w publikacji, poczynając od najstarszego, to:
  1. Manifest Partii Komunistycznej – tekst napisany przez Karola
  Marksa i Fryderyka Engelsa po niemiecku na przełomie grudnia 1847 roku 
  i stycznia 1848 roku; 
  2. Mowa Josefa Goebbelsa, wygłoszona 18 lutego 1943 roku w berlińskim Pałacu
  Sportu, gdzie Goebbels musiał pomóc opinii publicznej w III Rzeszy poradzić
  sobie ze świadomością klęski pod Stalingradem i wycofaniu się niezwyciężonych dotąd
  niemieckich oddziałów;
  
  3. Reklama Marlboro Man autorstwa firmy reklamowej Leo Burnett;
  
  4. Mowa Martina Luthera Kinga, czarnoskórego pastora z Alabamy, wygłoszona
  do ćwierci miliona manifestantów zgromadzonych pod pomnikiem Lincolna 28 sierpnia 1963
  roku w trakcie tzw. Marszu na Waszyngton;
  
  5. Przemówienie – dialog perswazyjny wielebnego Jima Jonesa, znany również
  jako „Taśma śmierci”, w archiwach FBI posiada nr Q042;
  
  6. Homilia papieża Jana Pawła II na Placu Zwycięstwa podczas jego pierwszej
  pielgrzymki do Polski, 2 czerwca 1979 roku. 
  Po przeczytaniu książki można zrozumieć dlaczego poziom publicznego mówienia w Polsce
  jest jaki jest – i jak można go ulepszyć. Autorzy, niczym mechanicy 
  samochodowi, pokazujący widzom najszybsze i najlepsze samochody, rozkręcają
  najskuteczniejsze mowy w historii, demonstrują, co w nich jest takiego, że tak dobrze
  działają – i montują je z powrotem. Czytelnik przekona się, co łączy: Manifest
  Partii Komunistycznej, mowę Josefa Goebbelsa, reklamę Marlboro, homilia papieża Jana
  Pawła II na Placu Zwycięstwa, słynne przemówienie Martina Luthera Kinga i przerażającą
  perswazję Jima Jonesa ze świątyni Ludu w Gujanie.
  
  Autorzy uczą psychologii języka oraz retoryki i erystyki z jednej strony
  dziennikarzy, z drugiej – aktorów życia publicznego, zasiadających po przeciwnej
  stronie. 
   Ta książka pozwoli zupełnie inaczej zadawać pytania. Tym bardziej, że
  autorzy nie zwracają uwagi na granice dyscyplin, nonszalancko przeskakując od jednej i
  drugiej, zapewniają czytelnikowi prawdziwą przygodę.
  
  Spis treści:
  
  Wstęp 
  
  Dlaczego napisaliśmy tę książkę? 
  
  Rozdział I. Teoria kropki nad „ i” 
  Jacek Wasilewski i Adam Skibiński
  1. Teoria perswazji jako „kropki nad i” 
  2. Poziomy logiczne w porozumiewaniu się (kontekstowa teoria komunikacji) 
  3. Gry ram interpretacji 
  4. Raport, pytanie i apel 
  5. Synchronizacja, czyli retoryczna magia w przemawianiu 
  
  Rozdział II. Jak za pomocą słów tworzymy światy? 
  Jacek Wasilewski i Adam Skibiński
  1. Jak słowa kierują poznaniem? 
     1.1. Metafora jako narzędzie rozumienia 
     1.2. Definicje perswazyjne 
     1.3. Jak poznajemy świat? Perswazja poprzez tworzenie teatru życia 
     1.4. Jak poznajemy siebie? Perswazja poprzez wskazywanie i narzucanie
  tożsamości 
        1.4.1. Silni i wyjątkowi 
        1.4.2. Rozkwitający pośród gnuśnych 
        1.4.3. Godni i ci przesiąknięci strachem 
       1.4.4. Dzieci i rodzice 
  2. Wskaźniki przynależności 
     2.1. Deiksy 
     2.2. Deklaracje 
        2.2.1. Przynależność ideowa 
        2.2.2. Przynależność narodowa 
        2.2.3. Przynależność klasowa 
        2.2.4. Przynależność kulturowa 
     2.3. Zasada decorum 
        2.3.1. Zgodność z rolą 
        2.3.2. Stylistyka i leksyka 
     2.4. Styl 
  3. M y i Oni 
     3.1. Zależności między mówcą, słuchaczem i tematem 
        3.1.1. Relacja mówca–słuchacz 
        3.1.3. O d pozytywnego stosunku do tematu do pozytywnego
  stosunku do mówcy 
        3.1.4. O d pozytywnego stosunku do mówcy do pozytywnego
  stosunku do tematu 
     3.2. K im są Oni? 
     3.3. Ukryci Oni i Oni w konfrontacji, czyli Wy 
  Podsumowanie 
  
  Rozdział III. Kim jesteśmy, dokąd zmierzamy?  
  Jacek Wasilewski
  1. Trzy dźwignie retoryki: opowieść, wizja, kontekst 
  2. Z czego składa się opowieść 
  3. Protagonista i antagonista 
  4. Po co nam historie? 
  5. Opowieść w natarciu: storyline, przesłanie, spin 
  6. Mit, czyli dlaczego pewne opowieści są lepsze niż inne? 
     6.1. Przeszłość, czyli złoty wiek 
     6.2. Przyszłość, czyli wizja świętej marchewki 
     6.3. Teraźniejszość w kolisku zdarzeń, czyli pewność zwycięstwa 
     6.4. Przemiana 
  Podsumowanie 
  
  Rozdział IV. Dlaczego to wydaje się prawdziwe ?  
  Jacek Wasilewski i Adam Skibiński
  1. Ethos 
     1.1. Fortunność, czyli skuteczność 
     1.2. Dowód powszechnej słuszności 
  2. Logos 
     2.1. Zrozumiałość 
     2.2. Sylogizmy 
  3. Patos 
     3.1. Emocje 
     3.2. Emocje a jakość słowa 
     3.3. Etykietowanie 
     3.4. Szczerość 
     3.5. Poczucie dumy grupowej 
  Podsumowanie 
   
  Rozdział V. Dlaczego wydaje się przekonujące ?  
  Jacek Wasilewski
  1. Proces perswazyjny: jak to działa, że działa 
  2. Gramatyka emocji 
     2.1. Co to znaczy, że mówca wywołuje emocje? 
     2.2. Jak retorycznie zdefiniowane role w narracji wpływają na emocje
  audytorium 
     2.3. Jak działają słowa pełne emocji, kiedy role są już rozdane? 
     2.4. Gramatyka toposów wywołujących emocje 
  Podsumowanie 
  Przykład: gramatyka emocji w tekście 
  
  Rozdział VI. Atrakcyjność i wygłoszenie 
  Jacek Wasilewski
  1. Podnoszenie atrakcyjności 
     1.1. Metafora – by zrozumieć 
     1.2. Analogia – by przybliżyć 
     1.3. Hiperbola – by pobudzić 
     1.4. Litota – by złagodzić 
     1.5. Metonimia – by połączyć i zogniskować 
     1.6. Kontrasty – by rozdzielić i uporządkować 
     1.7. Dialogowanie – by pobudzić 
     1.8. Generalizowanie i partykularyzacja – czyli operowanie dystansem 
  2. Sposób powiedzenia: wygłoszenie 
     2.1. Emocje w głosie 
     2.2. Kropka – wyraz dobitności 
     2.3. Rytm frazowania 
     2.4. Akcentacja – dynamizowanie 
  Zakończenie 
  - Aneks 1. Manifest Partii Komunistycznej (Karol Marks i Fryderyk Engels, 1847 r.) 
   
  Aneks 2.  Zatem powstań, narodzie, i niech aj rozpęta się burza (Joseph
  Goebbels, Berliński Pałac Sportu, 18 lutego 1943 r.) 
  Aneks 3. Marzę o tym... (Martin Luther King, podczas Marszu na Waszyngton, 28 sierpnia
  
  1963 r.) 
  Aneks 4. „Taśma śmierci ”, dialog perswazyjny wielebnego Jima Jonesa, przywódcy
  organizacji religijnej „ Świątynia Ludu ” (transkrypcja tekstu przemówienia
  przygotowana na podstawie nagrania przez Federalne Biuro Śledcze, Waszyngton, 13 grudnia
  1978 r.) 
  Aneks 5. Niech zstąpi Duch Twój... (Homilia papieża Jana Pawła II na Placu
  Zwycięstwa podczas jego pierwszej pielgrzymki do Polski, 2 czerwca 1979 r.) 
  Literatura 
  
  310 stron, miękka oprawa ze skrzydełkami