|

ANIMACJA SPOŁECZNO-KULTURALNA WSPÓŁCZESNE WYZWANIA MŁODZIEŻ I SENIORZY JAKO ODBIORCY KULTURY
CICHOSZ M. LEWICKA M. MOLESZTAL A. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 39.80 Twoja cena 37,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Animacja
społeczno-kulturalna współczesne wyzwania
Młodzież i seniorzy jako
odbiorcy kultury
Animacja
społeczno-kulturalna jest jednym z kierunków pedagogiki
zajmującym się zagadnieniem praktyki wychowawczej i edukacyjnej,
realizowanej w obszarze szeroko rozumianej kultury. Można jednak
powiedzieć, iż jest to tradycyjne zagadnienie pedagogiki w
ogóle, gdyż we wszystkich subdyscyplinach pedagogicznych w
mniejszym lub większym stopniu pojawia się i jest podejmowany temat
kultury i jej wpływu na proces wychowania.
Przy czym chodzi tu nie tylko o fundamentalne dla animacji
społeczno-kulturalnej zagadnienie wartości, które jest
przecież podstawą każdego myślenia o wychowaniu i edukacji, ale także o
konkretne praktyczne rozstrzygnięcia – o wykorzystywanie
treści kulturowych w działaniach edukacyjnych. Jest to przestrzeń
rozważań i projektów dotyczących wychowania realizowanego
przez określone, różnorodne instytucje edukacyjne. Za tym
idzie zaś potrzeba nie tylko rozpoznawania i wpisywania się w określony
kontekst, dziedzictwo i tożsamość kulturową, ale także odczytywania
zmieniających się potrzeb kulturalnych ludzi, co przekłada się na
możliwe i potrzebne uczestnictwo w kulturze wszystkich jednostek
uczestniczących w życiu społecznym: dzieci, młodzieży, dorosłych oraz
osób starych – seniorów.
Tradycji rozwoju animacji społeczno-kulturalnej – tak szeroko
i specyficznie tu rozumianej: jako praktyki wychowawczej odwołującej
się do kultury – można i należy poszukiwać wieloaspektowo, a
także w dość odległej przeszłości – na drogach rozwoju
pedagogiki.
Autorzy tej monografii starali się podejść do tematyki dość szeroko,
rekonstruując zagadnienie animacji społeczno-kulturalnej w tradycji
pedagogiki kultury czy edukacji humanistycznej, jak również
wskazując na osiągnięcia i rozstrzygnięcia, jakie w tym zakresie
wypracowano w pedagogice społecznej. Kierunki tych poszukiwań i
rekonstrukcji zostały zawarte w rozdziale pierwszym. Jeśli zaś chodzi o
podejmowane i realizowane dziś działania wychowawcze i animacyjne
związane z kulturą, szczególnie w kontekście ich
współczesnych przemian i wyzwań, uwzględniono w książce dwa
wątki takich uwarunkowań – w odniesieniu do młodzieży i
seniorów. Te dwa biegunowo różne i odmienne
obszary oddziaływań wydają się szczególnie wrażliwe i
podatne na zmiany kulturowe i w rezultacie niosą zapotrzebowanie na
specyficzną praktykę wychowawczo-animacyjną. Stanowią więc tym samym
szczególne wyzwanie dla współczesności.
Wstęp
1. Kultura
– rozumienie pojęcia, wybrane konteksty
1.1. Kultura i jej znaczenia
1.1.1. Społeczny i antropologiczny wymiar kultury
1.1.2. Kultura a wartości
1.2. Animacja społeczno-kulturalna – geneza,
rozwój koncepcji, perspektywa pedagogiczna
1.2.1. Początki – nurt oświatowo-kulturalny
1.2.2. Rozwój koncepcji – nurt systemowy
– działalność kulturalno-oświatowa
1.2.3. Edukacja środowiskowa i edukacja kulturalna
1.2.4. Animacja społeczno-kulturalna – charakterystyka
2. Uczestnictwo
młodzieży w kulturze
2.1. Uczestnictwo młodzieży w kulturze – konteksty
teoretyczne
2.1.1. Partycypacja kulturalna/ w kulturze – rozstrzygnięcia
terminologiczne
2.1.2. Młodzież w ujęciu definicyjnym
2.1.3. Młodzież w kontekście wybranych teorii/koncepcji rozwoju
człowieka
2.2. Aktywność kulturalna młodego pokolenia – wybrane
aspekty i konteksty
2.2.1. Aksjologiczne aspekty uczestnictwa młodzieży w
kulturze
2.2.2. Społeczno-pedagogiczne konteksty uczestnictwa młodzieży w
kulturze
2.3. Młodzież – (nie)uczestnicy kultury
2.3.1. Nowe formy uczestnictwa młodzieży w kulturze –
możliwości i ograniczenia
2.3.2. Wyzwania dla animacji społeczno-kulturalnej –
drogowskazy
3. Wybrane
przestrzenie aktywności seniorów
3.1. Wybrane obszary optymalnego starzenia się człowieka w okresie
późnej dorosłości
3.1.1. Starzenie się człowieka w okresie późnej dorosłości
3.1.2. Obszary uczestnictwa w kulturze ludzi w okresie
późnej dorosłości
3.1.3. Całożyciowe uczenie się jako fundament wysokiej jakości życia
ludzi starszych
3.2. Człowiek w podeszłym wieku w przestrzeni ekonomicznej
3.3. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość
seniorów jako podstawa wyznaczania kierunków w
animacji społeczno-kulturalnej
3.3.1. Materiał i metoda
3.3.2. Wyniki badań
3.3.3. Wyzwania w pracy z seniorami w sferze animacji
społeczno-kulturalnej
Zakończenie
Słownik pojęć
Bibliografia
Summary
Noty o autorach
196
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|