|

AKSJOLOGICZNY WYMIAR PAIDEI W ROZWAŻANIACH SEBASTIANA PETRYCEGO Z PILZNA
MICHALKIEWICZ-GOROL A. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 34.00 Twoja cena 32,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aksjologiczny wymiar
paidei w rozważaniach Sebastiana Petrycego z Pilzna
[…]
monografia jest interesującym studium historyczno-filozoficznym na
temat aktualności myśli pedagogicznej Sebastiana Petrycego z Pilzna
(1554–1626). […] Studiujący pedagogikę mogą się
spotkać z syntetycznym omówieniem poglądów tego
arystotelika, który przecież nie napisał żadnego osobnego
dzieła o kształceniu czy wychowaniu. […] Niniejsza książka
ma znaczenie dla współczesnej pedagogiki ogólnej
i komparatystyki myśli pedagogicznej. Pozwala bowiem
współczesnych aretologom pedagogicznym zobaczyć i
porównać, w jakiej mierze filozoficzno-pedagogiczna
koncepcja Sebastiana Petrycego jest ponadczasowa oraz czy wzbudza
potrzebę powrotu do stawiania nauczycielom i wychowawcom pytań
pierwszych. […] Autorka uświadamia w swojej rekonstrukcji,
jak historia kołem się toczy, a także w pewnej mierze, pośrednio obnaża
słabości i nieskuteczność edukacji, która przez wieki nie
była i nie jest w stanie dokonać „moralnej przemiany
społeczeństw i obywateli” w procesie wychowania dzieci i
młodzieży. Możemy dzięki tej publikacji rozpoznać odwieczny dylemat, w
jakim stopniu każde kolejne pokolenie jest nieskuteczne w sferze
wychowania społeczno-moralnego pomimo posiadanej przecież świadomości
uwarunkowań procesów, które powinny być coraz
lepiej wzmacniane. […] książkę Agnieszki Michalkiewicz-Gorol
cechuje bogactwo wykorzystanej literatury przedmiotu, co świadczy o
erudycji autorki i wysokim poziomie kompetencji poznawczych w zakresie
filozofii epoki renesansu.
Z
recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
Wstęp
1.
Sebastiana Petrycego poglądy
pedagogiczne
1.1. Pedagogika w perspektywie szesnastowiecznej wiedzy
medycznej
1.2. Wychowanie dzieci w wieku
przedszkolnym
1.3. Wychowanie dzieci i młodzieży w wieku
szkolnym
1.4. Wychowanie kobiet
2. Filozofia
moralna i wychowanie
2.1. Kształcenie dobrego obywatela
2.2. Petrycego problematyka cnoty
2.2.1. Cnoty moralno-polityczne
2.2.2. Cnoty moralno-społeczne
2.2.3. Cnoty polityczne
2.2.4. Cnoty estetyczno-towarzyskie
2.2.5. Cnoty etyczno-osobiste
2.3. Kształcenie charakteru fundamentem wychowania
2.3.1. Formowanie charakteru szlachcica
2.3.2. Rola przykładu w formowaniu charakteru
3. Uniwersalność
koncepcji wychowania człowieka i obywatela w rozważaniach Sebastiana
Petrycego
3.1. Recepcja koncepcji pedagogicznej Sebastiana
Petrycego
3.2. Pedagogika aretologiczna Sebastiana Petrycego a wybrane systemy
wychowania
3.3. Wychowanie w cnotach
Zakończenie
Bibliografia
216
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|