|

BELFRY W PRZYCIASNYCH REFORMACH PÓŁ WIEKU ROZCIĄGANIA
PLEBAŃSKI S. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 34.00 Twoja cena 32,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Belfry w przyciasnych
reformach
Pół wieku
rozciągania
Autor przedstawił historię
zmian w oświacie – od „eksperymentu
Muszyńskiego” z lat sześćdziesiątych do kształcenia on-line w
czasie trwania pandemii – z punktu widzenia nauczyciela
fizyki.
Impulsem do powstania utworu okazał się proces wdrażania do praktyki
szkolnej założeń psychologii nastawień. W jednym z kaliskich
liceów przeprowadzono eksperyment pedagogiczny: Sukces
szkolnej edukacji przy nastawieniu uczniów na
rozwój według założeń Carol Dweck, a rok później
wydano książkę popularnonaukową pod tytułem: Sterowanie uczącym się
mózgiem, opisującą cały proces badawczy. Przez pięć lat rok
w rok na Konferencjach Diagnostyki Edukacyjnej (http://www.ptde.org/)
pokazywano liczby, wykresy, procenty świadczące o niesamowitym
działaniu edukacyjnym psychologii nastawień profesor Carol Dweck z
Uniwersytetu Stanforda. Jednak zapał nauczycieli, naukowe publikacje
akademików współpracujących z nauczycielami oraz
książki i artykuły samej uczonej nie przełożyły się na popularność
badań Carol Dweck w polskiej oświacie. Diagnoza przyczyn tego stanu
przyszła ze strony neurobiologów, którzy
wnioskują z badań, że jedynie fakty wplecione w interesujące historie
mają szanse pozostawić ślad w naszej pamięci. W popularyzatorskim
odwodzie pojawiła się więc koncepcja narracyjnego charakteru opisu
eksperymentu. Wzięcie pod uwagę przez autora tej
neuro-wskazówki zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia
celu: dotarcia do oświatowej społeczności i przedłożenia
wniosków z badań i eksperymentów pedagogicznych
bez liczb, tabel i słupków. Bohaterka utworu dr Kornelia
Rybicka sugeruje (własnym przykładem) konieczność częściowej zmiany
paradygmatu dotyczącego związków na linii szkoła –
uczelnia: przejście z instruowania nauczycieli na
współdziałanie. Bez takiej metamorfozy, heurystyki,
konieczne w kreatywności pedagogiczno-psychologicznej, wolno, lecz
systematycznie zastępowane są urzędniczymi algorytmami.
Rozdział
0. Przypływy i
odpływy
Rozdział I.
Klient
systemu oświaty, czyli wpis do księgi skarg i
wniosków
Rozdział
II. Budowniczowie i rycerze,
czyli administracyjne grzebanie w systemie edukacji
Rozdział
III. Odwrót
psychologii dziadka, czyli Carol Dweck w natarciu
Rozdział IV. W szkole uczą się
uczniowie i belfrowie
Rozdział V. Każdy sobie rzepkę
skrobie, czyli pogranicze w ogniu
Literatura, czyli spis pozycji dokumentujący wędrówkę po
krainie czasu
154 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|