| 
  
 STUDIA NAD CZYTELNOŚCIĄ KROJÓW PISMA I PARAMETRAMI CICHEGO CZYTANIA U POLSKICH UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
 WOLAŃSKI A.  wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 79.35  Twoja cena  75,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Studia nad czytelnością
krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich
uczniów z dysleksją
 Problematyka
czytania – także w kontekście trudności w opanowaniu tej
umiejętności przez dzieci z dysleksją – pozostaje od lat w
polu zainteresowań badaczy reprezentujących rozmaite dziedziny nauki.
Przede wszystkim sprawność ta stanowi obiekt analiz dokonywanych przez
pedagogów, psychologów, lingwistów,
psycholingwistów i logopedów. 
 
W
niniejszej monografii przedmiotem badań własnych są czytelność
krojów pisma oraz parametry cichego czytania u polskich
uczniów z dysleksją rozwojową. Pierwszym głównym
celem badań było sprawdzenie, które spośród
ogólnie dostępnych krojów pisma używanych w druku
i na nośnikach elektronicznych oraz krojów zaprojektowanych
specjalnie dla osób dyslektycznych są mniej, a
które bardziej czytelne dla polskich uczniów w
wieku 12–16 lat ze stwierdzoną dysleksją rozwojową.
Dodatkowym celem analiz, który wykraczał poza obszar
eksperymentu, było ustalenie, jakie cechy morfologiczne badanych
krojów pisma decydują o ich czytelności. Drugim
głównym celem badań było ustalenie parametrów
cichego czytania tekstów polskojęzycznych u
uczniów dyslektycznych w wieku 12–16 lat. 
 
Książka stanowi typową monografię naukową poświęconą czytelności
krojów pisma w kontekście procesu czytania ze zrozumieniem.
Choć formalnie ma wiele cech wykładu akademickiego, to w treści stara
się być pragmatyczna. Charakterystyka procesu czytania,
omówienie znaków pisma w systemie języka i w
tekście typograficznym, w końcu opis morfologii i stylistyki
łacińskiego pisma typograficznego dokonywane są zarówno z
poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia. 
 
Książka ma charakter interdyscyplinarny. Daje szerokie spojrzenie na
neurobiologiczny aspekt procesu czytania. Stanowi także kompendium
wiedzy na temat krojów pisma i klasyfikacji jego odmian.
Publikacja łączy zagadnienia językoznawcze (grafematyka i grafetyka),
logopedyczne (zaburzenia czytania) oraz typograficzne (cechy
strukturalne i morfologia pisma). Dużą wartością pracy jest jej
komponent eksperymentalny Są to pierwsze na polskim gruncie badania
okulograficzne, które poddają analizie czytelność
krojów pisma wśród uczniów z dysleksją
rozwojową. 
 Wstęp
           
  13 
1. Czytelność polskojęzycznego tekstu typograficznego dla dzieci i
młodzieży w perspektywie badawczej i
normalizacyjno-edytorskiej           
. 16 
2. Przedmiot badań własnych oraz zakres
opracowania             
24 
3. Konwencje
zapisu                            
31 
Podziękowania                              
. 33 
 
CZĘŚĆ PIERWSZA. Analiza i krytyka
piśmiennictwa         
. 35 
 
Wprowadzenie                              
. 36 
 
ROZDZIAŁ 1. Proces
czytania w normie i patologii – perspektywa
transdyscyplinarna                      
37 
1.1. Istota wizualnego przetwarzania
języka                   
38 
1.2. Neurobiologiczne uwarunkowania procesu
czytania            
. 44 
1.3. Psycholingwistyczne modele procesu
czytania                
59 
1.4. Aktywność okulomotoryczna w procesie
czytania              
. 70 
1.5. Formy i style lektury, tempo oraz techniki
czytania              
82 
1.6. Symptomatologia i patomechanizm zaburzeń procesu czytania u
osób z dysleksją rozwojową, hiperleksją i
aleksją                      
94 
 
ROZDZIAŁ 2. Pismo
i jego znaki w systemie języka i w tekście (typo)graficznym  
120 
2.1. Grafematyka i grafetyka jako subdyscypliny
językoznawcze          
121 
2.2. Pismo w ujęciu grafematycznym i
grafetycznym               
123 
2.3. Jednostki pisma alfabetycznego i tekstu
(typo)graficznego          
. 129 
2.4. Grafemy w piśmie
alfabetycznym                     
. 136 
2.5. Alografy pozycyjne, ortograficzne i fakultatywne w piśmie
alfabetycznym     143 
2.6. Reguły odpowiedniości grafem–fonem na przykładzie języka
polskiego      147 
2.7. Grafematyczne cechy dystynktywne podstawowych grafemów
pisma
łacińskiego                               
162 
2.8. Czytelność łacińskiego pisma typograficznego i złożonego nim
tekstu      . 169 
 
ROZDZIAŁ 3. Morfologia
łacińskiego pisma typograficznego w ujęciu
grafetycznym                        
. 196 
3.1. Geometria łacińskiego pisma
typograficznego                
196 
3.2. Elementy budowy liter pisma typograficznego i ich tradycyjne
nazwy      201 
3.3. Cechy strukturalne krojów łacińskiego pisma
typograficznego         
208 
3.3.1. Kroje szeryfowe i
bezszeryfowe                   
208 
3.3.2. Kroje jedno- i
dwuelementowe                   
213 
3.3.3. Kroje proporcjonalne i
nieproporcjonalne              
. 215 
3.3.4. Całkowita wysokość kroju pisma oraz wysokość minuskuły i
majuskuły  . 216 
3.3.5. Dukt i rytm kroju
pisma                      
218 
3.3.6. Ciężar optyczny kroju
pisma                    
219 
3.4. Cechy graficzne odmian krojów łacińskiego pisma
typograficznego      
. 220 
3.4.1. Grubość, szerokość i pochylenie znaków
pisma            
220 
3.4.2. Matryca wariantów kroju
pisma                  
. 225 
3.4.3. Warianty graficzne krojów w różnych
przedziałach stopnia pisma     226 
3.4.4. Stylistyczne warianty
glifów                    
. 228 
 
ROZDZIAŁ 4. Klasyfikacja
i charakterystyka odmian stylowych pisma dziełowego                         
. 231 
4.1. Przegląd najważniejszych współczesnych klasyfikacji
odmian stylowych pisma
typograficznego                             
232 
4.1.1. Klasyfikacja F. Thibaudeau (Francja,
1924)              
234 
4.1.2. Klasyfikacja M. Voxa i Association Typographique Internationale
(Francja, 1952,
1962–2021)                     
235 
4.1.3. Klasyfikacja A. Novaresego (Włochy,
1957)              
237 
4.1.4. Klasyfikacja H. Zapfa i W. Wengena oraz Deutschen Instituts
für Normung (Niemcy,
1964)                          
238 
4.1.5. Klasyfikacja British Standards Institution (Wielka Brytania,
1967)     239 
4.1.6. Klasyfikacja Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości
(Polska,
1973)                          
. 240 
4.1.7. Klasyfikacja J. Solpery (Czechosłowacja,
1977)            
. 241 
4.1.8. Klasyfikacja Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu
Poligraficznego (Polska,
1977)                          
. 242 
4.1.9. Klasyfikacja R. Bringhursta (Kanada,
1992)              
242 
4.1.10. Klasyfikacja pism drukarskich ART (Polska,
1993)          
. 243 
4.1.11. Klasyfikacja H.P. Willberga (Niemcy,
2001)              
245 
4.1.12. Klasyfikacja C. Dixon (Wielka Brytania,
2001)            
. 246 
4.2. Odmiany stylowe łacińskich krojów dziełowych
– próba klasyfikacji własnej  
248 
4.2.1. Kroje dziełowe ogólnego przeznaczenia
(antykwy)          
. 250 
4.2.1.1. Antykwa wczesnorenesansowa (wenecka,
humanistyczna)    253 
4.2.1.2. Antykwa późnorenesansowa (francuska,
aldyńska)       .
255 
4.2.1.3. Antykwa barokowa
(niderlandzka)             
256 
4.2.1.4. Antykwa
klasycystyczna                  
258 
4.2.1.5.
Egipcjanka                       
. 259 
4.2.1.6.
Neogrotesk                       
. 262 
4.2.1.7. Grotesk
amerykański                   
263 
4.2.1.8. Grotesk
geometryczny                  
. 265 
4.2.1.9. Grotesk
humanistyczny                  
266 
4.2.1.10. Antykwy dwuelementowe
modyfikowane          
. 267 
4.2.1.10.1. Antykwa
szkocka                
267 
4.2.1.10.2. Antykwa typu
klarendon            
. 269 
4.2.1.10.3. Antykwy bezszeryfowe lub z szeryfami
skrytymi   . 270 
4.2.2. Kroje dziełowe specjalnego
przeznaczenia              
. 271 
4.2.3. Kroje dziełowe
martwe                      
. 273 
4.2.3.1. Kroje łamane (gotyckie i
postgotyckie)           
. 274 
4.2.3.1.1.
Tekstura                    
275 
4.2.3.1.2.
Rotunda                    
276 
4.2.3.1.3.
Szwabacha                   
277 
4.2.3.1.4.
Fraktura                    
278 
4.2.3.2. Kroje gaelickie
(insularne)                 
283 
 
CZĘŚĆ DRUGA. Metodologiczne podstawy
badań własnych       
285 
 
Wprowadzenie                              
. 286 
 
ROZDZIAŁ 5. Metodologia
eksperymentalno-instrumentalnych badań czytelności krojów
pisma u uczniów z dysleksją          
287 
5.1. Model badań i jego
uzasadnienie                     
. 287 
5.2. Etapy postępowania
eksperymentalnego                  
. 288 
5.3. Przedmiot i cele
badań                          
291 
5.4. Pytania
badawcze                            
292 
5.4.1. Pytanie
główne                          
292 
5.4.2. Pytania
szczegółowe                        
292 
5.5. Hipotezy
badawcze                           
. 293 
5.5.1. Hipoteza
główna                         
. 293 
5.5.2. Hipotezy
szczegółowe                       
294 
5.6. Zmienne i wskaźniki
pomiaru                      
. 294 
5.7. Metoda analizy
statystycznej                       
. 296 
5.7.1. Analiza danych
statystycznych                   
. 296 
5.7.2. Wizualna prezentacja danych
statystycznych             
. 297 
5.7.3. Procedura weryfikacji hipotez
badawczych              
298 
5.8. Organizacja i przebieg
eksperymentu                   
. 300 
5.9. Charakterystyka badanych
osób                      
307 
5.10. Charakterystyka materiału
badawczego                  
. 308 
5.10.1. Kroje pisma poddawane badaniom na
czytelność           
. 310 
5.10.2. Warstwa językowa tekstu przeznaczonego do
czytania         
317 
5.10.3. Warstwa typograficzna tekstu przeznaczonego do
czytania       
324 
 
CZĘŚĆ TRZECIA. Analiza wyników
badań własnych i ich interpretacja  
. 333 
Wprowadzenie                              
. 334 
 
ROZDZIAŁ 6. Kompleksowa
analiza formy strukturalno-graficznej krojów pisma
poddawanych badaniom na czytelność             
. 335 
6.1. Złożoność minuskuły i majuskuły polskiego alfabetu
narodowego       
. 335 
6.2. Opis i porównanie podstawowych cech strukturalnych
krojów pisma poddawanych badaniom na
czytelność                   
343 
6.2.1. Antykwa
Półtawskiego                      
343 
6.2.2.
Arial                              
. 344 
6.2.3.
Baskerville                            
344 
6.2.4. Comic Sans
MS                          
345 
6.2.5. Courier
New                           
346 
6.2.6.
Doferm                             
. 346 
6.2.7. Fraktur
BT                            
347 
6.2.8.
Garamond                            
348 
6.2.9.
Georgia                             
348 
6.2.10.
Lato                               
349 
6.2.11.
OpenDyslexic                          
. 350 
6.2.12.
Tahoma                             
350 
6.2.13. Times New
Roman                        
. 351 
6.2.14.
Verdana                             
352 
6.3. Analiza porównawcza szczegółowych cech
strukturalnych krojów pisma poddawanych badaniom na
czytelność                   
354 
6.3.1. Całkowita wysokość kroju
pisma                  
. 355 
6.3.2. Wysokość
majuskuły                       
. 357 
6.3.3. Wysokość
minuskuły                       
. 358 
6.3.4. Wysokość wydłużeń górnych i dolnych
liter             
. 360 
6.3.5. Grubość trzonów
liter                       
361 
6.3.6. Kontrast kresek grubych i cienkich w krojach
dwuelementowych     . 363 
6.3.7. Szerokość znaku
pisma                      
. 364 
6.3.8. Szerokość spacji międzywyrazowej i świateł
międzyliterowych      . 366 
6.4. Odróżnialność wybranych liter w krojach pisma
poddawanych badaniom na
czytelność                              
369 
 
ROZDZIAŁ 7. Czytelność
krojów pisma w badaniu
eksperymentalno-instrumentalnym                      
. 373 
7.1. Rozumienie
tekstu                            
373 
7.2. Czytelność krojów mierzona łącznym czasem czytania oraz
czasem i liczbą
fiksacji                                 
375 
7.2.1. Łączny czas
czytania                       
. 375 
7.2.2. Łączny czas
fiksacji                        
378 
7.2.3. Liczba
fiksacji                          
. 380 
7.2.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności
krojów
pisma       
. 383 
7.3. Czytelność grup krojów
pisma                      
. 388 
7.3.1. Kroje szeryfowe i
bezszeryfowe                   
388 
7.3.2. Kroje jedno- i
dwuelementowe                   
388 
7.3.3. Kroje proporcjonalne i
nieproporcjonalne              
. 389 
7.3.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności grup
krojów
pisma      390 
7.4. Subiektywna ocena czytelności krojów pisma w świetle
wyników badań
instrumentalnych                            
393 
7.4.1. Kroje pisma najbardziej i najmniej czytelne w subiektywnej
ocenie
badanych                            
. 393 
7.4.2. Związek pomiędzy subiektywną oceną krojów pisma a ich
czytelnością
obiektywną                           
. 395 
7.4.3. Dyskusja wyników dotyczących subiektywnej oceny
krojów pisma     398 
7.5. Czytelność pism typograficznych a wiek, płeć i korekcja
okularowa       
399 
7.5.1. Wiek badanych
uczniów                      
399 
7.5.2. Płeć badanych
uczniów                      
. 401 
7.5.3. Korekcja okularowa u badanych
uczniów              
402 
7.5.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności
krojów pisma w kontekście wieku, płci i korekcji
okularowej                  
. 403 
 
ROZDZIAŁ 8.
Parametry cichego czytania tekstu łatwego u uczniów z
dysleksją
rozwojową                     
405 
8.1. Średnie tempo czytania cichego – analiza i dyskusja
wyników         
405 
8.2. Średni czas fiksacji podczas czytania cichego – analiza
i dyskusja wyników    . 407 
8.3. Średni czas sakkad podczas czytania cichego – analiza i
dyskusja wyników    . 410 
8.4. Średni zakres fiksacji podczas czytania cichego –
analiza i dyskusja wyników   . 413 
 
Podsumowanie wyników badań własnych oraz wnioski
aplikatywne       
. 417 
 
Aneks                                  
. 427 
Załącznik 1. Arkusz testu badającego rozumienie czytanych
fragmentów tekstu    . 428 
Załącznik 2. Kwestionariusz subiektywnej oceny czytelności badanych
krojów pisma  . 429 
Załącznik 3. Materiał językowy i typograficzny poddawany badaniom w
eksperymencie                            
. 430 
A. Fragment 1. (krój Garamond, skala: 1 :
1)                
. 430 
B. Fragment 2. (krój Arial, skala: 1 :
1)                   
. 431 
C. Fragment 3. (krój Baskerville, skala: 1 :
1)                
. 432 
D. Fragment 4. (krój Courier New, skala: 1 :
1)                
433 
E. Fragment 5. (krój Georgia, skala: 1 :
1)                  
434 
F. Fragment 6. (krój Lato, skala: 1 :
1)                    
435 
G. Fragment 7. (krój Times New Roman, skala: 1 :
1)             
436 
H. Fragment 8. (krój Tahoma, skala: 1 :
1)                  
437 
I. Fragment 9. (krój Antykwa Półtawskiego, skala:
1 :
1)            
438 
J. Fragment 10. (krój Verdana, skala: 1 :
1)                 
. 439 
K. Fragment 11. (krój Doferm, skala: 1 :
1)                 
. 440 
L. Fragment 12. (krój Comic Sans MS, skala: 1 :
1)              
441 
M. Fragment 13. (krój OpenDyslexic, skala: 1 :
1)              
. 442 
N. Fragment 14. (krój Fraktur BT, skala: 1 :
1)                
443 
 
Bibliografia                                
445 
Summary                                 
475 
Spis
rycin                                 
481 
Spis
tabel                                 
489 
 492
strony, B5, oprawa miękka 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |